جریمه ۱.۲ میلیون تومانی برای به کار گیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب چندروز اخیر صنف طلا و جواهر مشهد چه بود؟ ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا و آثار اقتصادی

  • کد خبر: ۲۵۶۶۰
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کرونا و آثار اقتصادی
سعید لیلاز - روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی
با شیوع کرونا آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد شده؛ آسیب‌هایی که طبقات فرودست شهری و نه روستایی را بیشتر تحت‌تأثیر قرار داده است. این موضوع هم خطرناک است و هم آسیب زیادی به‌همراه دارد. در فروردین امسال شاهد آثار آسیب‌های ناشی از کرونا و تورم قیمت مواد غذایی بودیم؛ متوسط رشد قیمت این کالا‌ها بیش از ۵ درصد بود که نشان می‌دهد طبقات فرودست فشار مضاعفی را تحمل کردند. از طرفی درآمد این قشر کم شد و از سوی دیگر هزینه‌هایشان به‌شدت افزایش پیدا کرد. البته این آسیب در ایران خیلی کمتر از دیگر کشور‌ها بود. تصور این است که بعد از ماه رمضان یا حداکثر از ابتدای تابستان بازسازی اقتصاد کشور آغاز و این آسیب‌ها نه به‌صورت کامل بلکه تا حد زیادی جبران شود.
امسال رشد اقتصادی ایران نیز صفر یا یک‌درصد مثبت خواهد بود. در شهر‌های بزرگ شاهد مقوله حاشیه‌نشینی هستیم؛ به‌ویژه در مشهد که وخیم‌ترین وضعیت را از این نظر دارد. حاشیه‌نشینی در مشهد گسترده‌تر از دیگر شهر‌های ایران است و همین موضوع این الزام را ایجاد می‌کند که دستگاه‌های حکومتی و نه‌فقط دولتی و به‌ویژه ارتش و سپاه که عملکرد مثبتی در ۲ ماه گذشته داشته‌اند، توجه خود را به اقشار فرودست به‌ویژه در حاشیه شهر‌ها معطوف کنند. ما هنوز هم که هنوز است آثار اقتصادی بحران کرونا در طبقات فرودست را نه می‌دانیم و نه این بحران‌ها به‌صورت کامل تأثیر خود را گذاشته‌اند. در این شرایط وقتی ذخیره بسیار اندک این خانواده‌ها به‌پایان برسد، در معرض گرسنگی و تلف‌شدن قرار خواهند گرفت.
تشکیل قرارگاه امام‌حسن (ع) سپاه حرکت دقیق، بموقع و سنجیده‌ای است که باید تقویت شود. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم موکب‌های اربعین را به‌ویژه در حاشیه شهر‌ها به‌صورت سازمان‌یافته راه‌اندازی کنند. این‌ها موکب‌هایی هستند که امکان سازمان‌دهیشان در این مناطق وجود دارد. این مراکز با توزیع غذا به‌صورت خشک یا پخته‌شده، می‌توانند مقدار زیادی از بحران واردآمده به حاشیه‌نشینان را جبران کنند.
در پایان توجه همه دستگاه‌ها اعم از دولتی، حکومتی، سازمان‌های بخش‌عمومی مانند شهرداری‌مشهد و آستان‌قدس‌رضوی را به محرومان جلب می‌کنم، زیرا در حال حاضر مهم است که نگذاریم کسی در معرض گرسنگی قرار بگیرد. این موضوع باید اولویت همه ایرانی‌ها باشد تا پس از این مرحله و در مرحله بعدی به توان‌بخشی اقتصادی اقشار آسیب‌دیده پرداخته و شغل‌هایشان احیا شود که این موضوع هم باید بعد از عید فطر آغاز شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->